سیاست
  دکتر محمد مصدق
  دکتر شریعتی
  دکتر حسن ماسالی
  بنی صدر
  رضا پهلوی
  نوری زاده
  سیاوش اوستا
  میبدی
  طبرزدی
  دکتر اهورا يزدي
  عماد باقی
  اکبر گنجی
  نهضت آزادی
  ملیون ایران
  ایران امید
  چه باید کرد
  تبریز نیوز
  پیک ایران
  خبر نامه گویا  
  جمعیت زنان
  جنبش آشتی ملی
  همبستگی ملی ابران
  حزب مشروطه ایران
  زنان ایران
  گزارشگر
گزارشات مستند
وب لاگهای سیاسی
  جبهه دمکراتیک دفتر مشهد
  امیر برای ایران
  آژانس خبری آینده سازان
  آبادان بلاگ
  اتحاد
  جوانان زیر آفتاب
  دغدغه
  کودک ایران
  زادگاه مهر
  سعيد ديگر
  Reza Pahlavi Fans
اطاق گپ زدن
یاهو;Yahoo Messenger  آزادیخواهان مشهد
آرشیو
  01/04/2004 - 01/11/2004  
  01/11/2004 - 01/18/2004  
  03/07/2004 - 03/14/2004  
  03/14/2004 - 03/21/2004  
  03/21/2004 - 03/28/2004  
  03/28/2004 - 04/04/2004  
  04/04/2004 - 04/11/2004  
  04/11/2004 - 04/18/2004  
  04/18/2004 - 04/25/2004  
  04/25/2004 - 05/02/2004  
  05/02/2004 - 05/09/2004  
  05/09/2004 - 05/16/2004  
  05/16/2004 - 05/23/2004  
  05/23/2004 - 05/30/2004  
  05/30/2004 - 06/06/2004  
  06/06/2004 - 06/13/2004  
  06/13/2004 - 06/20/2004  
  06/20/2004 - 06/27/2004  
  06/27/2004 - 07/04/2004  
  07/04/2004 - 07/11/2004  
  07/11/2004 - 07/18/2004  
  07/18/2004 - 07/25/2004  
  07/25/2004 - 08/01/2004  
  08/01/2004 - 08/08/2004  
  08/08/2004 - 08/15/2004  
  08/15/2004 - 08/22/2004  
  08/29/2004 - 09/05/2004  
  09/19/2004 - 09/26/2004  
  10/03/2004 - 10/10/2004  
  10/10/2004 - 10/17/2004  
  10/24/2004 - 10/31/2004  
  10/31/2004 - 11/07/2004  
  11/07/2004 - 11/14/2004  
  01/30/2005 - 02/06/2005  
  02/06/2005 - 02/13/2005  
  02/27/2005 - 03/06/2005  
  05/01/2005 - 05/08/2005  
  صفحه اصلی  
   
جستجو در سایت
      
کتابها
  براي دريافت کتاب «سیر تحول و عوامل بحران مداوم آن» اثر دکتر حسن ماسالی اينجا را کليک کنيد
 
  براي دريافت کتاب « اقتدارگرايان عليه حقوق بشر » اثر حشمت الله طبرزدي اينجا را کليک کنيد
 
 

Everything by Muhammad


ضرورت تشویق حکومت ایران برای رهایی ساخت بمب اتمی ,نوشته : فیلیپ گوردن و کنت پولاک

( بررسی اتاق فکر در آمریکا – بخش 6 و 7 ) نوشته : فیلیپ گوردن و کنت پولاک Persuade Iran to Abandon the Bomb Libération , December 16, 2004 زمانی که حکومت ایران در ماه گذشته با تعلیق برنامه هسته ای خود در ازای دریافت تکنولوژی و مواد مورد نیاز از اروپا – که اروپاییان بدان متعهد شده اند - موافقت کرد اما عکس العمل واشنگتن –که البته قابل پیش بینی بود – تا امروز به صورتی قالبی و کلیشه ای و بسیار سرد بوده است : دولت بوش در صدد بلوکه کردن و یا کنترل کامل قطعنامه سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام نوعی معامله و توافق با ایران، نیست ؛ اما هنوز بوش با دست یافته اروپا در زمینه صلح با ایران ، مخالفت و اعتراض دارد وبه این خاطر است که نسبت به موفقیت دور از انتظار آن ، بی اعتنایی نشان می دهد .

همانگونه که یکی از مقامات به واشنگتن پست اعلام کرد " مردم اینجا نسبت به همه این مسایل ناخشنودند ... اما ما باید در این راه به حرکت خود ادامه دهیم.. تصور ما بر این است که ایران به هر صورتی ممکن ، این معامله و توافق را خواهد شکست ". که البته داشتن شک و تردید و ناباوری درباره اهداف هسته ای ایران کاملا امری موجه و مجاز است. ایران در آخرین توافق خود تقلب کرد و همه نشانه ها حاکی از آن است که حکومت ایران ، بر اساس خواسته اکثریت افکار عمومی ایرانیان ، خواهان داشتن سلاح هسته ای است. سوال اساسی در این است که تهران ؛ اگر صداقت و حقانیتش را اثبات کند و یا نتواند به اثبات برساند ؛ سیاست های ما چگونه می تواند ایران را متقاعد سازد تا بیشتر از این به ادامه روند ساخت سلاح های هسته ای نپردازد. وسیاست فعلی واشنگتن نپذیرفتن دست یافت های اروپاییان است - زیرا که آلترناتیوی غیر واقعی پیشنهاد کرده اند – و به سرعت به سوی ناکجا آباد رفته است و حتی به مراتب بدتر ، عدم پیوستن به اروپا برای رابطه با ایران ، به خاطر این رهیافت مخاطره آمیز به موفقیت نمی انجامد و البته نوعی پیشگویی کامبخشی و خرسند کننده ای هم نخواهد بود که به صرف تبعات ناشی ازگفتن آن حتما به وقوع خواهد پیوست .

این شیوه در پیش رو با ایران ، شاید با شکست مواجه شود : اما در دراز مدت به خاطر عدم حمایت آمریکا برای ما ، مقرون به صرفه نیست. دلایل بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا باید سیاست غفلت گری و مغرضانه خود را نسبت به ایران کنار بنهد و با همپیمانان خود در اروپا همکاری کند و با فراهم کردن و اعمال سیاست مشهور " تشویق و تنبیه – هویج و عصا – " تهران را به پایان دادن قابل اثبات برنامه هسته ای اش ترغیب کند. اول آنکه صلح طلبی اروپاییان و جستجوی منافع اقتصادی به نحو قابل ملاحظه ای مورد نقد واقع می شود. اروپاییان، نسبت به آنچه که شناخته شده است ، اکثرا درباره ایران به شیوه ای ریالیستی و واقع بینانه برخورد می کنند. شاید در ظاهر امر تصور و انگاشته اروپاییان مبنی بر این امر ا ست که ایران می خواهد بمب و یا وضعیت هسته ای خود را به مخاطره بیانداز د و خطری ایجاد نمی کند . بلکه به طور برعکس ؛ این امر بدان خاطر است که متقاعد شده اند که هم ایران بمب اتمی می خواهد و سلاح هسته ای را و نیز وضعیت هسته ای ایران هم موجب بی ثباتی و نا امنی منطقه خاور میانه می شود ؛ و اصولا بر این عقیده اند که تلاش های همه جانبه و بسیاری مورد نیاز است که هزینه های ایران برای انجام چنین امری و یا عدم انجام و کسب سود های تعهد شده ، مشخص شود : مانند دیگر پتانسیل های موجود و نیروهای هسته ای واقعی مانند آفریقای جنوبی ، مصر ، کره جنوبی ، اکراین ، تایوان ، آرژانتین ، برزیل ؛ لذا باید ایران با تشویق و ترغیب متقاعد شود که از ساسیت پیگیری ساخت بمب اتمی فارغ شود و این سودا را رها کند و در صورت اثبات حقانیت و صداقت می تواند از سود های مورد بحث بهره مند و برخوردار شود. دوم آنکه ، هرچند بسیاری از اظهارات بی دغدغه آمریکاییان درباره ایرانیان- مانند تندروهای اصول گرا و یا اصلاح طلبان – به طور راسخ و تزلزل ناپذیر به برنامه هسته ای ایران اختصاص یافته است ؛ اما مناظره ها و مجادله های داخلی حاکی از نکته ای دیگر است.اقتصاد متزلزل و نامطمئن ایران ، نقطه ضعف و پاشنه آشیل حکومت مذهبی فعلی است که موجب ناخشنودی و نگرانی متداول و شایعی شده است که محور تهدید ها و هشدارها ی پیرامون آن نیز بر اساس استفاده ازابزارهای قدرت قرار گرفته است. ایرانیان می دانند که آنها باید مقدار هنگفتی از کالا و کمک و تاسیسات خارجی را وارد کنند تا شاید که اقتصاد آنان بهبود یابد و حتی بعضی از آنان نیز معتقدند که این مساله – حل بحران اقتصادی - از تقدم و اولیت بسیار مهم تری نسبت به مساله انرژی هسته ای و سلاح های اتمی برخوردار است. پیشنهاد اروپا نوعی اقدامی مقدماتی است و از جهتی نابسنده و ناتوان ؛ تلاشی که در جهت تحقق آرزوی آمریکا برای از خط خارج شدن برنامه هسته ای ایران است :و متقاعد کردن ایران مبنی بر این که اقتصادش تنزل و سقوط خواهد کرد اگر این برنامه را همچنان از پیش ببرد و رها نسازد این سودا را. ..............................................

. ( "روی اکسلتون" در روزنامه هرالد سان چاپ استرالیا ،در هفته گذشته ، انرژی اتمی ایران را شاه کلید جاه طلبی های ایران خواند که سودای قدرت مسلط شدن در منطقه را داردو از تعلیق بلند مدت تولید سلاح هسته ای منصرف نخواهد شد و دورنمای رویارویی های آمریکا و متفقینش را با ایران را در تحلیل خود مورد بررسی قرار داده بود / مترجم ) .....................................

سوم ، هدف از تشویق و ترغیب ایران برای رها کردن مساله اتمی و هسته ای در واقع به تنهایی توسط اروپاییان انجام می شود. تغییر ساختار محرک ها و انگیزه های ایران به این امر نیز دارد که آمریکا و اروپا با هم وارد عرصه شوند و به خاطر دلیلی ساده و موجه هر دو طرف عملا - چه به طور مثبت مانند اروپاییان و چه منفی مانند آمریکا- محرکها و انگیزه های فرسوده و محو دارند.اروپا نمی تواند که بیشتر از این حد در گفتگو ها و معاملات خود و در باره خرید نفت از ایران و سرمایه گذاری های دیگر، سیاست تشویق و ترغیب – هویج – را مورد استفاده قرار دهد وآمریکا هم صرفا سیاست های تنبیه در دست دارد و از انجام رفتارهای مشابه عتاب می کند، تنها راه قابل تصور و ممکن برای رشد و تاثیر غرب و یافته های بهتر ، در آن است که آمریکا تمایل به همکاری با اروپا داشته باشد و اتحادیه اروپا هم در کنار سیاست تشویق هایش ازسیاست تنبیه ها دولت آمریکا هم سود بجوید. سر انجام ، واقعیت تلخ آن است که آمریکا ؛ آلترناتیو های عملی و کار آمدتری در رابطه با پیوند مجدد با ایران ، در دست ندارد.تهاجم و حمله آمریکا به دیگر نقاط جهان ، بیش از سه بار – مانند حمله بزرگ عراق و اشغال نظامی عراق توسط نیروهای آمریکایی – در حال حاضر نا موجه و غیر قابل قبول است و می تواند حتی فاجعه آمیز و ناموفق باشد و موجبات تحریک و به وجود آمدن ناسیونالیسم مفرط و تعصب آمیز اکثر ایرانیان را نیز فراهم سازد. هدف گیری هوایی و حمله موشکی شاید بتواند برنامه هسته ای را با مشکل مواجه کند، اما ما هنوز اطلاعات درست و موثقی در دست نداریم که این ضربه تا چه اندازه ای مانع و مشکل خاصی برای ایران ایجاد خواهد کرد. آنچه که می دانیم آن است که هدف گیری هوایی و حمله موشکی به طور یقین ایران را تحریک خواهد کرد و روابطی سخت و نا گوار توسط تهران به وجود خواهد آمد و در صورت هر گونه فشار نظامی توسط آمریکا ، عرصه را برای ایران تنگ خواهد کرد تا به عکس العمل های وحشتناکی دست بزند : مانند برانگیختن جنگی مخفی و پنهانی برای بی ثبات کردن و تزلزل عراق و یا حمایت از حمله های تروریستی علیه آمریکا.... به هرحال ایران با تعقیب و پیگیری فعالیت هایش – با تمام قدرت ، اما به صورت تدریجی ، هشیارانه و با استفاده از امکان های خاص، برای دست یابی به سلاح های هسته ای ، مبارزه را در آن جهت به نحو دیگری معین و مشخص می کند و به این سمت سوق می یابد که آمریکا برای دست یازیدن به چنین اقدامی واعمال چنین فشاری علیه ایران در هر زمان لازم ،، باید از آمادگی لازم بر خوردار باشد.

بهترین راه برای واشنگتن در این است که ایران را به رها کردن کامل تولید سلاح های هسته ای تشویق کند و توسط هم پیمانان غربی به تهران گزینه ای شفاف و مشخص را ارایه دهد که حکومت ایران می تواند یا کشوری منزوی ، فقیر ، مطرود و منفور شود و یا اینکه بنا به نیاز جمعیت رو به رشد جامعه اش و حفظ امنیت آنان از محرومیت های در پیش رو ، خود را به جامعه جهانی ملحق کند . تلاش های فعلی اروپا در سطحی بسیار عالی است ، اما پاسخ صریح و شیوه صحیح در آن است که آمریکا برای تثبیت تلاش آنان باید وارد میدان عمل شود تا اینکه بیشتر از این نظاره گری بیرون از گود و منتقد بماند . -------------------------------------------------------------------------------------------------------- پیوست : من به صلح اتمی ایران باور و اعتقادی ندارم / گفت و گوی مترجم با " کنت پولاک نکته : این نویسنده آمریکایی ، مسئول بخش تحقیقات مرکز پژوهشی سیاست خاورمیانه و عضو ارشد مرکز مطالعات خارجی آمریکا است و بخش اعظم تخصص او درباره مسایل "خاورمیانه ، امور امنیتی و نظامی ، خلیج فارس" می باشد. وی دکترای خود را از انستیتوی تکنولوژی ماساچوست در سال 1996 دریافت کرد. از مشاغل قبلی او می توان به این موارد اشاره کرد : 1. مدیر مطالعات امنیت ملی و مشاور روابط خارجی ( 2002-2001 ) 2. مسئول بررسی بخش پژوهشهای خلیج فارس در شورای عالی امنیت ( 2000-1999 ) 3. پرفسور ارشد تحقیقات در دانشگاه ملی دفاع2001-1998 ) 4. تحلیلگر مسایل ایران و عراق در سازمان اطلاعات آمریکا « CIA » ( 1995-1988 ) از این تحلیل گر سیاسی ، تاکنون کتابهای زیادی منتشر شده است که از جمله می توان به جدیدترین اثر وی « معمای ایرانی » the Persian puzzle اشاره کرد که که به بررسی مسایل ایران معاصر در اواخر سلسله " پهلوی " و اوایل " دوران انقلاب ایران ، ماجرای گروگان گیری و روابط پنهان آمریکا و ایران ، جنگ خلیج فارس ، حمله تروریستی و سرانجام کشمکش ها و نزاع های ایران و آمریکا بر سر افغانستان و عراق و..." می پردازد و عمده تحلیل او به ایجاد رابطه ایران و آمریکا و مسایل پیرامون آن اختصاص یافته است که رد این رابطه جیمز ولکت James Wolcott ، با نگاهی انتقادی تحلیل های پولاک درباره عراق را به نقد می کشد و معتقد است : " کنت پولاک " همواره دو بار زنگها را به صدا در می آورد و به ما می گوید باید درباره پیشرفت های صنایع اتمی ایران و خطرات احتمالی در راه، چاره ای اندیشید .... قانعی فرد: علت شک و تردید آمریکا چیست ؟ همان عناوینی که سازمان " سیا " اشاره کرد یا دلایل شما ؟ کنت پولاک : مساله با توافق جدید ، سه نکته حاکی از عدم اطمینان را نشان می دهد .اول اینکه ایران توافق کرد مبنی براینکه تعلق غنی سازی اورانیوم را بپذیرد ، تنها تا زمانی که اروپا به صورت رسمی انگیزه ها و محرک های اقتصادی . مالی خود را تامین کند. ایرانیان این نکته را- که " تعلیق سازی دایمی نیست " – مجددا تکرار خواهند کرد . هنوز ما نمی دانیم کی این مذاکره و چانه زنی پایان خواهد یافت و نیز مشخص نیست که چه تضمینی بابت این امر که ایران انگیزه ها و محرک های جدید را بپذیرد ، وجود ندارد. دوم اینکه ، هرگاه تهران انگیزه ها و محرک های جدید را نپذیرفت ، نخواهیم دانست که تا چه اندازه این تعلیق ادامه خواهد یافت در گذشته اروپا مکررا سعی داشت تا با ارایه امتیاز و پاداش بزرگتر ، با امید واهی که ، ایران را از ادامه فعالیت های شیطانی و اهریمنی خود منصرف کند و این امر هیچگاه موثر واقع نشد . چه تضمینی ما در قبال اینکه دوباره ایران فعالیت های خود را مجددا آغاز نکند وجود دارد ؟ و یا سود و منفعت هایی که از این معامله عایدش می شود را با نقض تعهد – آشکارا و غیر آشکارا – تکرار نکند ؟ با بی میلی و اکراه به اروپاییان اثبات کند که تهران را نمی توان مسئول و پاسخ گو دانست ؟ سوم آنکه ، مشخص نیست ایران تعلیق فعالیت خود را به شیوه شفاف و کنترل شده ادامه بدهد . ایران نشان داده است که هر گونه فعالیت هسته ای قابل توجه و بزرگ را از دید بازرسان سازمان انرژی اتمی ، پنهان می کند. تا زمانی که گروه سازمان مقاومت که در سال 2002 حضور خود را اعلام کرد ، جهان نسبت به طرح غنی سازی اورانیم ایران و موشک های هسته ای در نطنز و جداسازی پلوتونیم در اراک ، توجهی نکرده بود. به همین جهت ، در طی دهه 80 ، فعالیت خود را برای دسترسی یافتن به سلاح های هسته ای را از دید سازمان انرژی اتمی و اطلاعان غرب ، پنهان و کتمان کرد تا زمانی که برنامه مزاحم و بازرسان ناخوانده برنامه هسته ای ف پس از جنگ خلیج فارس در 1991 مساله را افشا کرد. قانعی فرد : آیا پیش قدم شدن اروپا در حل بحران هسته ای ایران ، کافی نیست ؛ چون آقای البرادعی بارها خواسته اند که به ایران فرصت زیادی ارایه شود تا به مرور بتواند تمام موارد را بپذیرد ؛ علت ادامه حساسیت آمریکا چیست ؟ کنت پولاک : به موجب ضعف و نقصان در ثبت و ارایه اطلاعات و داد ه ای اروپا و ایرانیان از انتشار اطلاعات درست و جامع ، که اتفاقا در این باره هم بسیار حیاتی و ضروری به نظر می رسد ، باعث این امر می شود که آمریکا نقش مهم تری را در این زمینه ایفا بکند و برای حل این بحران جدی با قاطعیت عمل کند .واشنگتن به سادگی این همکاری ها و مذاکره ها بین ایران و اروپا را نه کافی و بسنده تصور کند و نه اینکه سعی خواهد کرد تا از این مساله چشم پوشی کند ، همانطور که دولت فعلی آقای بوش دراین زمینه به عادتی بد مبتلاست و آنهم پیگری لازم تا حصول به نتیجه لازم است . ازاین به بعد ، حضور واشنگتن در مساله ، بسیار ضروری و شدیدا مورد نیاز است.آمریکا حاضر و مایل به این نظرنیست که حمایت از ایران را بنا به انگیزه های منافع اقتصادی بپذیرد – حتی اگر مایل به پذیرش هر نوع توافق هم باشد – اما این تمایل مبنی بر اینکه چشم انداز منطقی آن ، خلع سلاح ایران را به همراه داشته باشدآ اشکالی ندارد .هرچند که انگیزه ها و مشوق های مثبت و تحریک کننده مانند مسایل اقتصادی ، نمی تواند در سیاست اصلی ما دخیل باشد. قانعی فرد : در این زمینه اروپا تا چه حدی دارای اعتماد است ؟ با توجه به اینکه گفتید مساله منافع اقتصادی و مالی در اینجا مطرح است. کنت پولاک : زیرا ایران نوعا حکومتی است که ،از طرفی هم امکانات هسته ای خود را تا جای ممکن متفرق و پراکنده می کند و گاه به بخش های مختلف هم تقسیم کند و آنها مخفی نگه دارد و قوت بخشد و هم از دیگر سو امتیازها و منافع پیشنهادی به اروپا را برای داشتن رفتاری مناسب و بدون تغییر در جریان پرونده ، بروز نمی دهد و به کلی اطلاعات و مسایل را می پوشاند ، اما بسیار مهم و سرنوشت ساز است که رفتار و انگیزه های منفی اروپا هم مشخص و علنی باشد و همه را – چه اهدف و انگیزه های سیاسی و چه اقتصادی - از طرف ایران نقض بکنند و نپذیرند. و دیگر ایران هم نمی تواند معامله ای را برای گمراه کردن جامعه بین المللی درباره این سلاح ها و برنامه های اخیر خود ، انجام دهد. قانعی فرد : این نکته مطرح شده است که گویا ایران به کشورهای اروپایی ، امتیاز و منابع مالی برای چشم پوشی در مساله اتمی ارایه کرده است ، آیا می شود پذیرفت که ایران با اروپا در حال معامله است ؟ کنت پولاک : بله هر دو طرف به منافع و امتیاز های خود فکر می کنند و این نکته بسیار حیرت انگیزی است ، اما شورای عالی امنیت ؛ نیازی به منافع اقتصادی ایران ندارد . ایران هم طبعا یا با وقت کشی و یا با انحراف موضوع سعی در عدم ارایه پرونده ،به شورای عالی امنیت دارد . همان طور که شما اشاره کردید ، نکته دارای اهمیت این است که ، عامل بازدارنده تصمیم فوری و قطعی درباره خواسته اتمی ایران ، همین مسایل اقتصادی است ولی باید بگویم با توجه احساس خطر جدی در جهان امروز ، دیگربه عهده گرفتن تامین منافع و ارایه امتیازات اقتصادی در هر معامله ای جهانی ، برای تهران کافی نخواهد بود . و در برابر این مساله مهم ، آمریکا باید به بازرسی و بازبینی جامع و کامل و موشکافانه از دولت ایران در آینده نزدیک ، بهای بیشتری بدهد . یک بار ایران امضای پروتکل را پذیرفت که رفتاری جدا از قوانین و موازین آن نداشته باشد تا جایی که سازمان انرژی اتمی برای او تعیین کرده بود ، اما بازدید ها از سایت های ایرانی تا امروز نشان داد که ، ایران تا تکمیل احتمالی برنامه انرژی هسته ای و دست رسی به بمب اتمی مورد نظر برای تامین اهداف خاص خود ش فاصله چندانی ندارد . اما ادامه این بازدیدها و رفتارها – بدون توجه به عکس العمل ایران ، مهم است, هرچند به سختی بتوان کافی بودن آن را برای کسب اطمینان از ایران ، پذیرفت . دولت ایران ، به طور آشکار بازدید سازمان انرژی اتمی را پذیرفت ، اما امکانات تعلیق را مخفی کرد و قبل از 2002 ، هیچ شبه و شکی درباره اراک و نطنز وجود نداشت ، اما امروزه این اعتماد به سخنان و ادعاهای ایران زیاد پایدار نیست. قانعی فرد : آیا آمریکا ، امکان استفاده علمی ایران را از انرژی هسته ای ، باور دارد یا خیر ؟ کنت پولاک : آمریکا به هیچ وجه ، از اصرارایران به ادامه فعالیت هسته ای و نیز ادامه معامله هایی اقتصادی با خارج - ازجمله کشورهای اروپایی - چشم پوشی و اغماض نخواهد کرد ؛ و آمریکا نقش عمده جدیدی را در منطقه بازی خواهد کرد . امروزه ، هنوز شبکه هسته ای ایران برای ما ناشناخته است و به اندازه کافی نمی دانیم که تا چه حدی صنایع آنها گسترش یافته و فعالیت پنهان آن ، به طور مشخص ، تا چه حد و میزانی است . ایران از خط قرمز روشن و مشخص که ترسیم شده بود ، فراتر رفت ، و خود به صورت خود کار تحریمی همه جانبه را به مردمش وجود آورده است . نقض ها و عدم تعهد ایران ، می تواند شامل چند مساله است : تهیه گاز هگزافلوراید ، ترکیبی برای غنی سازی سوخت هسته ای برای سلاح های اتمی ، سر آغاز دوباره عملیاتی در امکانات سانتریفوژ در نطنز اصفهان ، ورود تکنولوژی اضافی مبنی بر غنی سازی، ساخت هر نوع طرح هایی درباره استخراج پلوتونیم، آزمایش موشک های بالیستک که می تواند با خود کلاهک هسته ای را با خود حمل کند ، و یا عدم پذیرش استخراج و غنی سازی اورانیوم در داخل کشور قانعی فرد : شما در مقاله خودتان اشاره کرده اید که ایران از افغانستان و عراق نکته های بسیار را آموخته است ، اما شرایط ایران با هر دوی آن کشورها کاملا متفاوت است. کنت پولاک : من ذکر کردم که اگر ما به مذاکره ها و تلاش ها و چالش های ایران ، نیک بنگریم در خواهیم یافت که 4 درس عمده و آموزنده را فرا گرفته اند که عبارتند از : نسبت به زمزمه های پراکنده تغییر نظام حکومتی خود هشیار باشند . نظام حکومتی امروز ایران ، از سوی مردمان جامعه اش بسیار مورد تنفراست وجامعه آن آشکارا نسبت به سیاست های خارجی دولت خود اعتراض می کنند و خواستار تغییر ساختار حکومتی هستند ، که عین این شوده را من با عراق مقایسه کردم و وجه تشابهات بسیاری را عنوان کردم. و اشاره کردم که مسلح کردن چند گروه و شاید تامین آنان با حمایت های هوایی ، کافی خواهد بود تا یک حکومت ساقط شود و در آخر البته باید گفت این امر نیازمند یک بستر و زمینه لازم برای تحقق و نیز تلاش برای رفع ناتوانی ها و نقصان هاست و پرواضح است که امروزه بنا به اکثر شواهد ، اکثریت مردم ایران خواهان تغییر فرم حکومت امروز خود هستند ، اما شواهد اندکی هم هست که گروهی مسلح هم حاضر به مبارزه مسلحانه هستند. قانعی فرد : اما مردم ایران بدون دخالت بیگانه دوست دارند که نسبت به حل مشکلات مملکت خودشان عمل بکنند و در طی صد سال اخیر هم برای حفظ استقلال مردم تلاش کردند و فراز های خاصی را در تاریخ معاصر ایران داریم . فکر نمی کنید که مردم ایران با حضور آمریکا با حضورآمریکا در کشورشان مخالف باشند. کنت پولاک : ببینید مساله تفوت مس کند. بسیاری از ایرانیان خواهان تکرار انقلاب خود در بیست و شش سال گذشته ، نیستند و این امری بدیهی است ....اما شاید بتوان گفت که اکثریت جامعه ایرانیان و مسلمانان آن ، طرفدار آمریکا و حضورش در منطقه هستند و نیز این مسایلی که شما مطرح کردید به شدت برخوردی ملی گرایانه و وطن پرستانه است ، اما با حضور آمریکا برای برخورد جدی با حکومت ، مردم مشکلی ندارند و با شما مخالفم . هر چند که تجربیات بدست آمده ما از عراق هم حاکی از آن است که ما باید چنین تصور کنیم که ایشان از هر نوع تاثیر و نفوذ آمریکا در امور داخلی خود بیزارند و مخالف. ایران امروز ، با موافقت شورای عالی امنیت ، باید رفتاری فراتر از منع گسترش سلاح های اتمی مواجه خواهد شد، که ایران با رفتاری داوطلبانه به بازرسان اجازه نداد تا همه مراکز و اماکن مربوط به فعالیت های هسته ای را بازدید کنند واز دیدن پیشرفت های در صنایع موشک سازی ممانعتی داشت و رفتار های مبهم و دو پهلوی حکومت ، یک تحریم غیر مشخص را به دنبال خواهد داشت و این هزینه و تاوان را حکومت برمردم ایران تحمیل کرد نه ما. قانعی فرد : آیا ایران از حمایت کشورهای دیگر برخوردار نیست ؟ که چنین اصرار و ابرام خود را اعلام می کند کنت پولاک : باید با عراق مقایس کرد . ببینید من در تحلیل هایم گفته ام که عنصر عمده و عامل اصلی در تصمیم پنهان صدام حسین ، همان برنامه سلاح های غیر معمولی و غیر متداول و یا حداقل مسکوت نگه داشتن آنها بود ، که موافقت های روسیه ، فرانسه ، چین را نیز به دست آورد ؛ اما در ظهور جنگ خلیج فارس پس از بررسی ها و بازدیدهای مختلف و نیز مواجهه شده عراق با شکست های اقتصادی مکرر ، این ذهنیت را به وجود آورد که حفظ تحریم اقتصادی می تواند تا به دست آمدن عناصر عیان استفاده رژیم از سلاح های هسته ای را ، موفقیت آمیز باشد. اما مشکلات در دهه بعدی پدیدار شد ، زیرا که این کشورها، مکررا از رقبای خود مانند آمریکا و انگلستان سبقت گرفتند وفشارها روی بغداد کاهش یافت و به عراق این اجازه را داد که ایستادگی کند و از قوانین را نقض کند و میلون ها دلار از درامد بدست آمده از سازمان ملل در قبال نفت را در این راه هزینه کند و در سال 2003 پیمان شکنی دوستان عراق در شورای عالی امنیت نشان داد که صدام حسین در اسرع وقت ممکن اهداف پنهان خود ، مبنی بر لغو یا شکستن تحریم ها را ، عملی و ممکن خواهد کرد.معامله ما با ایران درست همان تمایل ها و گرایش ها را نشان می دهد. در طی 15 سال اخیر که ایران از رویارویی با تحریم های چند جانبه ، عقب نشینی کرده است . به عنوان مثال در سال 2003 ، سازمان انرژی اتمی بین الملل فاش کرد که ایران برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم در دست دارد و خاطر نشان کرد که اروپاییان و ژاپن درباره برخورد جدی و تنبیه ایران ، خواهان جدی هستند و بعد ایران به طور موقت با تعلیق برنامه هسته ای موافقت کرد و تعجب نکنید اگر بگویم برای یکبار اروپاییان فروکش کرد و برنامه هسته ای ایران ، دوباره آغاز شد؛ و دلیل آنهم همان منافع اقتصادی در ایران بود. اروپاییان ، ژاپن و روسیه و چین ، روابط و معاملات اقتصادی گسترده ای با ایران دارند و به این علت است که اشاره به نقض های ایران ، رفتار مبنی بر منع گسترش سلاح های اتمی ؛ چنان نبود که تا امروز شورای عالی امنیت ، به وضع تحریم معنی دار و همه جانبه تن دهد ، تا درقبال اخطار و اعلام آن ، ایران نوعی تاوان را باید پس دهد . و تنها استراتژی یکسان دربین آمریکا ، اروپا و ژاپن می تواند تکلیف ایران را یکسره کند.و بسار آسان است که هم پیمانان ما یک جریمه سنگین و تنبیه در پی بگیرند ، اگر تصمیم بر ان باشد، می توانند که در مقیاس بزرگتر به نتیجه برسند. در در رفتار ما با عراق ، در دهه 90 ، آموختیم که بهترین راه حل همکاری با هم پیمانان ماست و نه مذاکره و توافق با دشمنانمان .تنها یک بار آمریکا و انگلستان – در 1990 در پایان جنگ خلیج فارس - قادر بودند تا هم پیمانان را در خلع سلاح صدام حسین و عدم توجه به مطالبات اقتصادی ، قانع کنند . در مورد عراق هم عین این مساله رخ داد . که البته از آن پس ، بازرسان بین المللی و سرویس امنیتی بسیاری از این کشورها به طور پیوسته و مکرر با دروغ ها ، فریب ها ، قاچاق کالاهای ممنوع ، تضعیف تدریجی تحریم و نیز نقض تعهد و عدم تعهد های عراق مواجه شدند . اما زمانی که ما نتوانستیم به توافقی در شورای عالی امنیت مبنی بر تحریم عراق ، دسترسی پیدا کنیم و دیگر آن کشورها را که ناقض پیمان بودند ، و منافع اقتصادی در نظر داشتند ، آن ها را تنها گذاشتیم . قانعی فرد : توقع آمریکا از ایران چه چیزی می تواند باشد ، جز پذیرش قطعنامه ؟ کنت پولاک : آنچه که ما در ایران نیاز داریم نکته ای بسیار مهم تر نسبت به آن چیزی است که در عراق داشته ایم : بازرسی ها و بازدیدهای بسیاری بر اساس اصول و قواعد بین المللی ، با حضورسریع و مورد توجه در داخل حکومت داشته ایم ، اما هیچ کدام از آنها آسان و ساده ، اطلاعات لازم و کافی و قانع کننده را فراهم نمی کند. مشکل اینجا است که کشورهای اروپایی ها قاطعانه و با عزم راسخ ، حمایت و پشتیبانی از هر رفتاری دال بر تحریم علیه ایران را نپذیرفتند ، برخلاف واقعیتی که هست : ایران ، به هیچ چیزی، جز پاداش و امتیاز دسترسی نیافت واروپا هم پیوسته با شکست مواجه می شوند تا زمانی که نوعی تحریم همه جانبه و جدی به وجود نیاید ، پذیرش جامع و بازگشت سریع ایران از مواضع امروزش ممکن نخواهد بود. از همین رو ، ما باید انتظار و توقع این مساله را داشته باشیم که ممکن است ایرانیان ، به شیوه های مختلف ، هر نوع فعالیتی در زمینه تعلیق و توقف برنامه هسته ای را بپذیرد. اما امکان پذیر بودن " پذیرش مطلق " این مساله تا حدی غیر ممکن است. و چه بسا رایس در وزارت خارجه، ایران را به اولین چالش فرابخواند. قبلا گفته ام که در دهه 90 19هم ، آمریکا با قطع کلیه روابط اقتصادی ، سعی در تغییر رفتار ایران داشت ، سیاستی که جملگی "چماق و تنبیه " بود نه " پاداش و امتیاز" ! و در 14 سال اخیر ایران را جزو محور های اصلی شرارت معرفی کرده است . و همانگونه که بوش برای بار دوم اشاره کرد : ایران به طور قطعی در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفته شده است وبا شفافیت عمل خواهد کرد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می دهد و هم پیمانان اروپایی هم می توانند در این باره همراه باشند . قانعی فرد : فکر می کنید راه حل بعدی در قبال ایران با توجه به سوال " سیا " ، نوعی تحریم اقتصادی به همراه داشته باشد. کنت پولاک : بله کاملا همین مساله است. و زمانی که ان تحریم ها به طور پیگیر و جدی عملی شد ، چند مساله دیگر- مانند محدودیت تدارکات نظامی ایران - عینیت و تحقق خواهد یافت و آنها را در داشتن تاثیر و نفوذ بر عدم جستجوی سلاح های هسته ای و یا حمایت از تروریسم رابا شکست مواجه می کند. به دیگر سخن ، متاسفانه اروپا و ژاپن سیاستی را دنبال کرده ا ند که همه آن بر اساس " پاداش و امتیاز" بود ؛ با مسایل اقنصادی و کمک های تجاری ؛ تنها به این امید بودند که تهران قانع شود و درست رفتار کند ؛ که البته هیچکدام از آنها را عمل نکرد و تنها اتلاف وقت بود و الان هم تنها راه حل سریع در امروز همین مساله تحریم است که بزودی هم مطرح خواهد شد و هدف ما و هم پیمانان ما ، این است که مذهبیون حاکم در ایران را به طور واقعی تحت فشار قرار بدهیم.در حالی که تواما ممکن است ایران ، با نوعی تحریم نیز برای هر قدمی که در جهت مخالف برداشته شود ، مواجه باشد. در طی 15 سال اخیر که ایران از رویارویی با تحریم های چند جانبه ، عقب نشینی کرده است . به عنوان مثال در سال 2003 ، سازمان انرژی اتمی بین الملل فاش کرد که ایران برنامه برای غنی سازی اورانیوم در دست دارد و خاطر نشان کرد که اروپاییان و ژاپن درباره برخورد جدی و تنبیه ایران جدی هستند و بعد ایران به طور موقت با تعلیق برنامه هسته ای موافقت کرد ( و شگفت نیست اگر گفت برای یکبار اروپاییان فروکش کرد و برنامه هسته ای ایران ، دوباره آغاز شد ). قانعی فرد : خوب چه نیازی به این همه تهدید و ارعاب هست ؟ با راه حل های دیکر نمی شود انتظار تغییر فرم داشت ؟ کنت پولاک : البته در دنیای دمکراتیک امروز ، راه حل دیپلماتیک و سیاسی بیشتر قابل قبول خواهد بود تا راه و شیوه نظامی . انگار که مساله و مشکل آمریکا در مساله عراق امروز دلیل کافی برای برای عدم برخورد با چنین شیوه ای در دیگر منطقه خاورمیانه ، بوده باشد . با استدلال و بیان دلایل کافی از ایران خواسته شد تا برنامه هسته ای خود را به حالت تعلیق و توقف کامل در آورند اما نشد ، ما در آن صورت به توافقی چند جانبه با هم پیمانان رسیدیم که سیاستی را برسیم که هم پاداش است و هم تنبیه . و اکنون نیز فرصت ، وسایل و شرایط لازم فراهم و مهیا است که قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شود و ایران می توانست از سودهای اقتصادی – در صورت عدم دسترسی به سایت های هسته ای وحمایت از تروریسم - برخوردارشود ، اما الان برای ما استفاده از گزینه دوم را پیششنهاد کردند. با توجه به الگوی عراق ، خط پایانی برای ایران ، آن است که اکنون ما عملکردی مشخص داشته باشیم ، زیرا الان امکان ها و انتخاب هایی زیادی برای ایران وجود ندارد که آنها را در تهران برای توقف یا تعلیق برنامه هسته ای شان ، تشویق و ترغیب کند . اما آمریکا باید با هم پیمانان خود به توافقی سریع و همه جانبه ؛ علاوه بر اخذ تعهد جدی از ایران مبنی بر عدم تغییر وعده در آینده ، آخرین نکته را باید در شورای عالی امنیت انجام داد. قانعی فرد : اما گریبانگیری آمریکا با بحران عراق که " سیا " آن را دخالت های ایران می داند و حتی مقامات عراقی هم آن را اظهار کردند و ایران تکذیب کرد و حتی برخوردی جدی هم با نخست وزیر شد تا سکوت اختیار بکند ، اما نظر اکثر سیاسیون فعال ایرانی این است که آمریکا با توجه به مشکلات خودش در عراق و افغانستان ، حمله به ایران را ناممکن می دانند. کنت پولاک : البته من در مقالات اخیر خودم گفته ام ، دلیل دیگر اینکه عمل حمله نظامی به ایران ، مشکل و بعید به نظر می رسد ، این است که :ما یک گزینه نظامی قوی و واقعی در اینجا نداریم ، نیرو های ما در منطقه کاهش یافته اند و با توجه به اینکه سپاه پاسداران ایران از پتانسیل نیروی نظامی قوی تری نسبت به شورشیان عراق برخوردار است ، اما نیروهای آمریکایی هیچ مشکلی در قبال ایران ندارند. ژنرال ابي زيد ، بارها گفته است که " در مقايسه با هر کشور ديگري در جهان، ما مي توانيم در هر متر مربع از زمين بيشترين قدرت نظامي را پياده کنيم و اگر هر کسي توانايي هاي هسته اي ما را فقط در نظر بگيرد، بايد به روشني درک کند که از نظر نظامي هيچ قدرتي توان مقابله با ما را ندارد". از طرفی فضای استراتژیکی به وجود آمده ، اهداف هسته ای ایران را مطرح می کند و به حمله نظامی به ایران، تنها به عنوان آلترناتیوی رشد یافته باید نگریست. و بارها گفته ام ، از آنجا که راه یک سویه و منحصر ، ممکن است با شکست مواجه شود ، بررسی اهداف چند جانبه می تواند نتایجی بهتر را فراهم کند. امروزه ما بدون هیچ شک و شبه ای با توجه به عوامل جدی و نقش مهم اما مخفی ، با دخالت ایران در قالب حملات تروریستی و برافروختن شعله جنگ در عراق روبه شده ایم و دخالت آن را هر روز محرز تر می کند.من در نشریه لس آنجلس تایمز، 17 نوامبر، آمریکا به آرام کردن ایران نیاز دارد ، به این مسایل اشاره کرده ام .... توافق جدید بین ایران و آلمان ، فرانسه و بریتانیا می تواند اولین قدم به جهت حل مشکلات ایران در جهت دستیابی به انرژی اتمی باشد و ارتقا توانایی خود در سلاح های هسته ای هم ؛ اما هنوزمسیری طولانی و راهی زیاد در پیش روی آمریکا برای شفاف کردن راه حل این مساله است . ایران نشان داده است که خود ، مخفی کردن غیر قانونی و پنهان کاری غیر مجاز فعالیت های هسته ای و رو گردان بودن از پذیرش کامل توافق را پذیرفته است و اروپاییان ؛ نا امیدی تلخ خود را بر نگاه داشتن پای ایران در آتش ، نشان دادند. و این نکته به آن خاطر ضروری و لازم است ، زیرا که آمریکا نقش مهم تری را در رهبری این مساله به عهده دارد.... نکته : در باره " بررسی اتاق فکر آمریکا " از این مترجم تاکنون این مطالب منتشر شده است که جهت دست یافتن به آنها به آرشیو « پیک ایران » مراجعه بفرمایید . 1. آخوندهای حاکم در ایران از همسایگان چه آموخته اند ؟ / کنت پولاک 2. آمریکا به آرام کردن ایران نیاز دارد / کنت پولاک http://web.peykeiran.com/net_iran/iranartbody.aspx?ID=5643 3. سخنرانی بروس لاينگن ،سفيرگروگان گرفته آمريکا در ايران ، درباره آينده ايران http://web.peykeiran.com/net_iran/irnewsbody.aspx?ID=21195 4. ایران وبرداشتن گامی به سوی آمریکا ؛ برای برقراری روابط دیپلماتیک/ پت هولت http://web.peykeiran.com/net_iran/iranartbody.aspx?ID=5820 5. شناخت سیاست واقعی ایران ، نیاز امروز آمریکا / سوزان ای. رایس http://web.peykeiran.com/net_iran/iranartbody.aspx?ID=5809 6. دوباره مبحث تغييرحکومت ملاتاريا ی ايران درآمريکا رواج يافته است / جیم لاب http://web.peykeiran.com/net_iran/irnewsbody.aspx?ID=21289

  نظر بدهید:  


Comments: Post a Comment
آزادیخواهان مشهد @ Copyright 2004
 
E-mail: mashhad_azaadikhah@yahoo.com